باب: تطييب
المرأة زوجها
بيديها.
73. KADININ KENDİ ELLERİYLE KOCASINA HOŞ KOKULAR SÜRMESİ
حدثني أحمد
بن محمد:
أخبرنا عبد
الله: أخبرنا يحيى
بن سعيد:
أخبرنا عبد
الرحمن بن
القاسم، عن
أبيه، عن
عائشة قالت:
طيبت
النبي صلى الله
عليه وسلم
بيدي لحرمه،
وطيبته بمنى
قبل أن يفيض.
[-5922-] Aişe'den, dedi ki: "Ben Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem'e ihramlı iken kendi ellerimle hoş ko ku sürdüm. Aynı şekilde
Mina'da da ifada tavafını yapma dan önce (ihramdan çıkışından sonra) de ona hoş
kokular sürdüm."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Kadının kendi elleriyle kocasına hoş kokular
sürmesi." Sanki bu başlıktaki fıkhi incelik, erkeğin kokusu ile kadının
kokusu arasındaki farka dair varid olmuş bulunan hadise ve erkeğin süründüğü
kokunun kokusu dışarıya yayılıp rengi görünmeyen koku, kadınınkinin de aksi
türden olduğuna işaret etmektir. Eğer bu husus sabit ise, kadının kocasına hoş
ko ku sürünmekten imtina etmesi gerekirdi. Çünkü bu takdirde kocasına hoş koku
sürerken kadının ellerine ve bedenine bir şeyler bulaşır. Bu durumda kocanın da
kendi kendisine koku sürünmekle yetinmesi gerekirdi.
Musannıf başlığa uygun görülen Aişe'nin rivayet ettiği bu hadisi
delil göstermiş bulunmaktadır. Bu hadis Hac bölümünde, açıklamasıyla birlikte
geçmiştir. Hadis, başlığına delaleti hususunda gayet açıktır.
Buhari'nin işaret ettiği hadisi de Tirmizirivayet etmiş, Hakim
de sahih olduğunu belirtmiştir. Söz konusu bu hadis de İmran İbn Husayn yoluyla
rivayet edilmiştir. Ayrıca Taberani'nin el-Evsat adlı eserinde Ebu Musa
el-Eş'ari'den gelen bir şahidi de bulunmaktadır.
Erkekle kadın kokusu arasında fark gözetmenin izahı da şöyledir:
Kadın evinden dışarıya çıktığı halde tesettüre riayet etmekle emrolunmuştur.
Hoş koku kadın için meşru olsaydı, bu kadın dolayısıyla fitneye kapılmayı daha
çok artıran bir halolurdu. Eğer bu husustaki haber sabit ise bu haber ile
başlıktaki hadisin arası şöylece telif edilebilir: Kadının dışarıya çıkmak
istemesi halinde bu kokunun izini yıkayabilme imkanı vardır. Çünkü onun böyle
bir koku kullanmasının yasaklanışı sadece evinden dışarıya çıkma haline
mahsustur. Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
باب: الطيب في
الرأس
واللحية.
74. BAŞTAKİ VE SAKALDAKİ GÜZEL KOKUNUN HÜKMÜ
حدثنا إسحق
بن نصر: حدثنا
يحيى بن آدم:
حدثنا إسرائيل،
عن أبي إسحق، عن
عبد الرحمن بن
الأسود، عن
أبيه، عن
عائشة قالت:
كنت
أطيب النبي
صلى الله عليه
وسلم بأطيب ما
يجد، حتى أجد
وبيص الطيب في
رأسه ولحيته.
[-5923-] Aişe'den, dedi ki: "Nebi Sallallahu Aleyhi
ve Sellem'i, bulduğum en hoş koku ile kokulandırırdım. Öyle ki hala başında ve
sakalında o hoş kokunun parıltısını görüyor gibiyim."
Fethu'l-Bari Açıklaması:
İbn Battal dedi ki: Bu hadisten şu da anlaşılır: Erkeklerin
süründüğü hoş koku, kadınların süründüğü hoş kokudan farklı olarak yüze
konulmaz. Çünkü kadınlar erkeklerden farklı olarak hoş kokuları yüzlerine
koyarak bununla süslenirler. Buna göre hoş kokunun erkeğin yüzüne konulması,
kadına benzemesi yasaklandığından dolayı meşru değildir.
باب:
الامتشاط.
75. TARANMAK
حدثنا آدم
ابن أبي إياس:
حدثنا ابن أبي
ذئب، عن
الزُهري، عن
سهل ابن سعد:
أن
رجلاً اطلع من
جحر في دار
النبي صلى
الله عليه
وسلم، والنبي
صلى الله عليه
وسلم يحك رأسه
بالمدرى،
فقال: (لو علمت
أنك تنظر،
لطعنت بها في
عينك، إنما
جعل الإذن من
قبل الإبصار).
[-5924-] Sehl İbn Sa'd'dan rivayete göre, "Bir adam
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in evindeki bir aralıktan içeriye bakmıştı.
Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem de o sırada başını midra (denilen demir bir
tarak) ile kaşımakta idi. O kişiye:
Senin (içeriye) baktığını bilseydim, bu elimdeki demiri gözüne
batırırdım. Çünkü izin istemek ancak gözler ciheti ile emrediimiştir. (Evde
mahrem olan şeyleri görmemesi içindir.) "
Bu Hadis 6241 ve 6901 numara ilede var.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Taranmak." Taranmak tarak ile saçları tarayıp
birbirinden ayırmaktır. Nesai sahih bir senedIe Humeyd İbn Abdurrahman'dan
şöyle dediğini rivayet etmektedir: Ben Nebi s.a.v. ile Ebu Hureyre'nin
'sahabilik yaptığı gibi dört yıl sahabilik yapmış bir adam ile karşılaştım. O
bize dedi ki: "Resulullah s.a.v. bize herhangi birimizin her gün
taranmasını nehyetti." Sünen sahiplerinin rivayet edip İbn Hibban'ın da
sahih olduğunu belirttiği Abdullah İbn Muğaffel yoluyla gelen hadiste
belirtildiğine göre de "Nebi s.a.v. gün aşırı olması hali dışında (her
gün) taranmayı nehyederdi."
Muvatta'da da Zeyd İbn Eslem'den, onun Ata bin Yesar'dan rivayet
ettiğine göre "Resulullah s.a.v. bir adam'ın saçının, sakalının dağınık
olduğunu görünce ona başını ve sakalını düzeltmesini işaret buyurdu."
Hadis senedi sahih mürsel bir hadistir. Ayrıca bunun Cabir yoluyla gelen ve Ebu
Oavud ile Nesai'nin hasen bir senedIe rivayet ettikleri bir şahidi de
bulunmaktadır.
باب: ترجيل
الحائض زوجها.
76. AY HALİ OLAN KADININ, KOCASININ SAÇLARINI TARAMASI
حدثنا عبد
الله بن يوسف:
أخبرنا مالك،
عن ابن شهاب،
عن عروة بن
الزبير، عن
عائشة رضي
الله عنها
قالت:
كنت
أرجل رأس رسول
الله صلى الله
عليه وسلم وأنا
حائض.
حدثنا عبد
الله بن يوسف:
أخبرنا مالك،
عن هشام، عن
أبيه، عن
عائشة: مثله.
[-5925-] Aişe r.anha'dan, dedi ki: "Ben ay hali
olduğum halde Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in saçlarını
tarardım."
باب: الترجيل
والتيمن فيه.
77. TARAMA VE TARAMADA SAĞDAN BAŞLAMA
حدثنا أبو
الوليد: حدثنا
شعبة، عن أشعث
بن سليم، عن
أبيه، عن
مسروق، عن
عائشة،
عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم: أنه كان
يعجبه التيمن
ما استطاع، في
ترجله ووضوئه.
[-5926-] Aişe'den rivayete göre "Nebi Sallallahu
Aleyhi ve Sellem taranmasında ve abdest almakta gücünün yettiğince sağdan
başlamaktan hoşlanırdı."